قابل توجه همه طلبه های خوش فکر که دغدغه های جهانی دارند
رشته ای کامل و خوشمزه، برای فکرهای گرسنه
حسن طاهری
hasantaheri2@gmail.com
مقدمه:
کلیپ الیسار فاخوری از ام تی وی لبنان !
گزارش واکنش ها به حمایت گوگوش از همجنس بازان زن از بی بی سی فارسی !
کلیپ هیفا وهبی از روتانا کلیپ !
دفاع و فراخوان گردآوری کمک مالی برای تروریست های سوریه در الجزیره !
خبرکشتار دهها نفر در مدرسه ای در نیجریه به دست بوکو حرام از المیادین!
سخنان آنجلا مرکل در اسراییل مبنی بر تهدید بودن ایران برای همه دنیا از العربیه!
تبلیغ برنامه “فلسطین خانه من” از المنار!
میزگرد رسالت بوذری با شهاب مرادی درباره جوانان از شبکه دو رسانه ایران!
اختتامیه المپیک زمستانی روسیه از یورونیوز!
” وَ اذْکُرْ رَبَّکَ في نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَ خيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَکُنْ مِنَ الْغافِلينَ” و این هم آیه ای که قاری قرآن پیش از آغاز خبر ساعت 21 شبکه یک می خواند!
و من زیر لبم زمزمه می کنم با تضرع و خواری و ندامت که چقدر غافلم. غافل از خود و دیگران. ولی باز می خوانم:
وَ لا تَکُنْ مِنَ الْغافِلينَ…
غافل از این همه بازی های کودکانه فلسفی و کلامی و تکفیر و لعن و کشتار و اثبات کفر ذاتی و عرضی این آدم و آن عالم، توسط بنگاه های شبه فلسفی خشونت زده و روان پریش ، در شهری که باید شمیم مدرسه اهل بیت را بپراکند.
غافل ازکرور کرور بسته ها و خدعه های جماهیر متحده هزار فرقه اروپا و غرب با آن همه اختلاف، علیه امت واحده پیامبرِ وحدت و رحمت.
غافل از این همه گرگ تیزدندانِ دهان گشاده بر سرزمین تنومند حضرت سلمان حکیم و گرفتار ماندن مشتی گنگِ منجمد در اوهام سیاست افراط و تفریط که هنوز که هنوز است پی جوی یافتن نام رای این و آن در حادثه ها و دماسنج حرارتِ ضد فتنه آدم ها هستند …
یا للعجب از این همه حیرانی و بیچارگی امت اسلامی که جز بر مدار عقل و منطق و دوراندیشی و رحمت نمی چرخید و امروز گرفتار چه ویروس ها و غدّه های کوتاه و درشتی که نشده است..
به راستی باید از کجا شروع کنیم در این هجوم ملخ های شاخدار رسانه که هر خبری که می رساند جز پریشانی و هراس و تشویش نیست و مرداب غفلتی که همه فریاد های خونین حنجره های مظلومین سربدار را، با غبار سرد المپیک سوچی روسیه و آوار گزارش های گوگوش استخوان سوخته برای لزبین های روانی و نعره های هیفا و الیسار به فراموشی سپرده و دفن می کند…
فرزندان نهضت حضرت روح الله در کجای قافیه مثنوی تاریخ و زاویه معرکه زمان ایستاده اند ؟
کسانی که بدون واگرایی و احساس گرایی با تمسک بر مدار عقل و اعتدال مدرسه اهل بیت(ع) و با سرمایه فنا ناپذیر خون شهیدان، در عصر جمود پرده سیاه تردید شکستند و بیرق جهاد علمی و عقلانی تشیع را به دست ما سپردند، چه انتظاری از ما و نسل کنونی دارند؟
باز هم زیر لب زمزمه می کنم آیه را: وَ لا تَکُنْ مِنَ الْغافِلينَ…
…………………………………………………………………………………….
راستش را بخواهید نمی خواستم این بیانیه را در اول متنم بنویسم ولی دل گفت و از آن جایی که من هیچ کاری را بدون مشورت دلم و سپس عقلم نمی کنم، پس بنا به دستور دل و عقل نوشتم و این شد که می بینید.
درست فروردین 1389 من در اوج بیکاری بودم و لیست عظیم بدهی ها و … البته بیکاری من هیچ ربطی به سیاست نداشت بلکه به دهان بی چاک و بست و دست های بی دستمال این حقیر مفلوک ارتباط جدی داشت . من در تردید جدی برای زدن یک رستوران یا ادامه تحصیل بودم. حالا چرا رستوران بماند برای بعد. اگرچه کسانی که آبگوشت ها و الویه ها و مرغ شاه جهانی مرا خورده اند می دانند چرا..
هرچه بود به جهات مختلف و ناامیدی از روبه راهی مشکلات داخله، دل به دریا زده و زمزمه گویان زیر لب با ذکر: وَ لا تَکُنْ مِنَ الْغافِلينَ.. راهی ادامه تحصیل شدم با علاقه مندی شدید به رشته ادیان ابراهیمی..
هر کسی را که می شناختم که سرش به تنش بیارزد و سوادی هم داشته و یا فارغ التحصیل دانشگاه ادیان باشد ، با شناختی که از متن بیانیه حقیر داشت؛ من را به دانشگاه ادیان و آن هم به رشته فرق تشيع سفارش کرد.
از آن طرف هم حرف پشت سر حرف بود که این بُتکده کافرستان نواب؛ زنّار بسته درگاه شیاطین می کند تو را.. و منِ بدبخت حیران و ترسان و لرزان مهر 1389 اولین قدم را در حیاط دانشگاه با این ذکر گذاشتم: اللهم ثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین … و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم…
چون هر کس و ناکسی را که می دیدی می گفت : چون نان خور نواب و همنشین یاران بی بصیرت او و استادان ادیان ضاله شوی، دریغ که دیگر درد دین و انقلاب و قس علی هذا داشته باشی
راستش را بخواهید باید صادقانه بگویم و اعتراف کنم به نکته هایی از این دانشگاه که شاید تا نبینید باورتان نیاید. ولی من چون هنوز که هنوز است ؛ زبان سرخ و تند و فلفلی و دستان بی دستمالی دارم، برایتان می گویم… هر چه بادا باد. آخرش این است که نواب و دو پسرش علی الخصوص دویمی که بازوان درشت و گیسوان کم پشت و … دارد می زند دهانمان را آسفالت دو بانده می فرماید. الله اعلم بما تخفی الصدور. پس بشنوید ای دوستان از دانشگاه ادیان:
- در انتخاب رشته فرق تشيع تردید نکنید که به نظرم توصیه دوستان اهل فن حرف نداشت. رشته بی نظیری است که جامع بسیاری از رشته های دیگر است. یک رشته کاملا مقوی و خوشمزه و جذاب برای ذهن گرسنه یک روشنفکر که دغدغه های جهانی دارد. به خصوص که به زودی برای اولین بار در جهان دوره دکتری این رشته در دانشگاه راه می افتد و شما هم واقعا می توانید روی آن حساب باز کنید. علاوه بر این اگر توهین به دیگر اساتید رشته ها و دانشکده ها نشود ، شما بهترین استاد های این رشته در سراسر کشور را، در دانشکده شیعه شناسی خواهید یافت. شاید دکتر موسوی نژاد با تخصص زیدیه، دکتر فرمانیان با تخصص مذاهب، دکتر ایمانی با تخصص دروزیه، دکتر آقا نوری با تخصص تاریخ اسلام، دکتر جاودان با تخصص تاریخ، دکتر شریعتمداری با تخصص جریان شناسی جهان عرب و فلسفه و … را در کمتر دانشگاهی بیابید. بعضی از آن ها واقعا کمیابند. باید هم بگویم که از آدم های سوپر انقلابی تا منتقدان جدی، دور هم اینجا با عقاید مختلف با همزیستی و تأقلمِ سانتی متری درست مثل محله های بیروت و صیدای لبنان زندگی و کار می کنند و هیچ مشکلی هم ندارند. البته باید بدانید که همه آن ها با هر عقیده ای ، هم در جنگ و هم در انقلاب مثل یک مرد حضور داشتند. ادعایی هم ندارند. نمی دانم چرا خیلی وقت ها می بینم این جمع متضاد را، به یاد بهشتی مظلوم و عطر روامداری او می افتم.
- این دانشگاه فضای بسیار قشنگ و زیبا و البته کوچکی دارد. عکس هوایی آن در اول این صفحات هست. بر اساس شایعه ای، حضرت مستطاب نواب نقشه دانشگاه هاروارد را، طابق النعل بالنعل روی خاک پردیسان قم ساخته است. البته با تفاوت 20 تا 30 درجه ای هوای قُنَبیطی و شلاقی قم با نسیم هاروارد و ایضا کارمندان سبیل کلفت آن با [بووووق…] یک مهد کودک هم واسه بچه دارها ساخته شده است. حقوق نسوان شدیدا رعایت می شود در همه حال. بر اساس نسخه خطی شهررضای کلکته و سمیرم قونیه؛ از آسید محمدرضا آقایا، نیز که ریاست محروسه و تعطیل امور وثائقیه و ثقافیه را دارد، منقول است که:” سید نواب در حفظ حقوق نسوان عزمی شدید و سعی بلیغی دارد عجیب ؛ بی حد و حساب و چون تبعیضی ببیند و تضییع حقی از این مخدرات ضعیفه؛ بسیار برآشوبد”
آشپز بسیجی و خاکی هم دارد به نام حاج حسین که همرزم تهرانی مقدم شهید بوده.. آشپز این دانشگاه هم پرفشنال و جهانی است. بی اغراق در این همه سال در مرکز آموزشی ندیدم؛ دست پختی مثل دست پخت ایشان را. شاید به جهت تاثیر نوکری در هیات و جبهه است… قطعا همین است.
- هر هفته یک سفیر خارجی یا دانشمندان کشورهای مختلف را در این دانشگاه خواهید دید. بعید می دانم مرکزی را در حوزه و دانشگاه با این حجم تردد دانشمندان خارجی بیابید. برای خودش بِرند و اعتباری شده این مرکز. در میان عرب ها که معروف شده به نام موسسش سید ابوالحسن نواب و می گویند: “جامعه النواب”
- چند هفته یک بار میزگرد هایی را در این دانشگاه خواهید دید با حضور آدم های بزرگ ولی گمنام که باید دنبال آنها ماهها بگردید تا پیدای شان کنید. یکی از آنها که من واقعا از شنیدن حرف هایش سرکیف می آیم و لذت می برم آیت الله یوسفی غروی بزرگمرد و اندیشمند عرصه علم است.
- باور نمیکنید؛ نکنید .. اما حقیر از دهها استاد و دانشجوی داخل و خارج تحقیق کردم و فهمیدم در کل جهان و کشورهای دنیا، دانشگاهی جامع که همه فرق و مذاهب اسلامی و ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی را یک جا داشته باشد مثل این دانشگاه وجود ندارد. این ادعا نیست. می توانید بپرسید. و البته این نشان از زرنگی و افق دید بالای موسس این مرکز و البته ارزشمندی اساتید آن دارد.
به نظرم کسی که یک ذره افق دید اینترنشنال داشته باشد خواهد دانست که این مرکز، همان نگاه و آرزوهای مهجور و متروک امام موسی صدر را در جهان کنونی دنبال می کند. و چقدر در این دنیای پُر از درازگوشِ انسان نما ، به این نگاه آسمانی و پیامبرگونه این سیدِ چشم آبی و مسیح وار محتاجیم. شک نکنید که دیدگاه شما در این دانشگاه واقعا نسبت به اسلام ناب و انقلاب اسلامی با زوایای درست و دقیقش؛ واقع گرایانه تنظیم خواهد شد آن هم با اطلاع یافتن از مسایل جهان اسلام. اصلا از رسیدن به یقین از جاده شک و تردید، نترسید. حالا اگر کسی کج شد و افتاد، ایراد از لحاف و تخت نیست. عیب را در خودش بجوید. خود شکن آینه شکستن خطاست…
- کتابخانه این دانشگاه نیز مثل خودش تک است. شاید در هیچ کشور اسلامی و دانشگا ههای دنیا کتابخانه ای با این عظمت و کثرت منابع وجود نداشته باشد . البته کمبود و کسری های آن را می توانید در کتابخانه تاریخ رسول جعفریان و دیگر موسسات قم بیابید اما به صورت یکجا امکان ندارد در تمام رشته های گفته شده کتابخانه ای را مثل اینجا بیابید.
- برای امتحان ورودی فقط به کمی مطالعه عمیق نیاز دارید و بس.
- طلبه هایی که سطح یک ندارند ولی لیسانس دانشگاه داشته باشند یا طلبه هایی که سطح یک را تمام کرده اند می توانند با همان دغدغه هایی که در بیانیه ذکر کردم در این دانشگاه با دنیای بیرون و جدید آشنا شوند و در یکی از رشته ها تخصص بگیرند.
- پس از قبولی، اول کار باید یک مصاحبه بدهید که به نظرم قبلش حتما سایت های مختلف را درباره ادیان و مذاهب و اخبار آنان مطالعه کتید. به دردتان می خورد. به خصوص اگر در مصاحبه، گیر بازجویی دکتر جاودان و مورد غضب دکتر غضبانی و سلطنت قهاریه دکتر سلطانی بیافتید که هیچ. حتما با نذر و نیاز وارد شوید. ریختن خون خروس سفید یا سیاه یک ساله، خوب جواب می دهد. امتحان کنید بد نیست. خرید یک باکس سیگار بهمن پایه سوییسی برای اساتید دودی[….] هم مجّرب است.
- اگر زبان خارجه بلد نیستید همین الان پس از خواندن این متن شروع کنید به گفتن کلمات بیگانه: ” نَحن اَشتاقُ بِدارجه لبنانیه فی شاطی روشه” یا what is yor name و ازاین حرفا…
- سعی کنید واقعا درس بخوانید تا معدل تان از 17 پایین نیاید وگرنه باید ترمی خدا تومان پیاده شوید. اگرچه نواب و خاندانش اصفهانی هستند اما گویا از ژن حاتم طایی چند تایی را ارث برده اند. چون تا حالا، حال بچه طلبه ها را توی قوطی نکرده اند. البته این هم از شذوذات این دانشگاه است ها وگرنه اصفهانی این حرفا!
باز هم حقیر توصیه می کنم اصلا فرصت را از دست ندهید. برای طلبه ها این یک فرصت طلایی و نعمت است.
و اما اگر تصمیم شما قطعی است این اطلاعیه می تواند به شما کمک کند:
…………………………………………………………………………………………………………
اطلاعیه فوری دانشگاه ادیان
بر اساس مجوز رسمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، از طريق آزمون كتبي (تستي) و مصاحبه علمی براي سال تحصيلي 94 - 93 در مقطع دكتري و کارشناسي ارشد از ميان طلاب سراسر کشور در رشتههاي زير دانشجو مي¬ پذيرد:
الف) رشتههاي مقطع دکتري:
1ـ شيعهشناسي
2ـ تاريخ تشيع اثني عشري
3ـ مذاهب کلامي
4ـ مطالعات تطبيقي مذاهب اسلامي (مذاهب فقهي)
5ـ تصوف و عرفان اسلامي
6ـ حکمت هنر ديني
7ـ مطالعات تطبيقي اديان گرايش الهيات مسيحي
8ـ مطالعات و تحقيقات زنان در سه گرايش
الف: زن در اسلام
ب: مطالعات نظري جنسيت
ج: زن در اديان
ب) رشتههاي مقطع کارشناسي ارشد:
1. اديان ابراهيمي
2. اديان غيرابراهيمي
3. شيعهشناسي
4. مطالعات تاريخ تشيع
5. فرق تشيع
6. مذاهب اسلامي
7. مذاهب فقهي
8. تصوف و عرفان اسلامي
9. فلسفه هنر
ج) رشتههاي مقطع کارشناسي ارشد (غيرحضوري ـ مجازي):
1ـ کلام شيعه
2ـ تاريخ تشيع
تذکر مهم: جهت کسب اطلاعات بيشتر در مورد منابع و مواد آزمون، شرايط ثبتنام، مدارک مورد نياز جهت ثبتنام و … به سايت http://Azmoon.Urd.ac.ir مراجعه نماييد.
تلفن : 02532802610 و البته از 10 تا 14 شمار های دانشگاه است.
لطفا این متن را برای دوستان طلبه به صورت گروهی ارسال کنید
یا در وبلاگ خود بگذارید
این حداقل کاری است که می توانید انجام دهید